Jag beedigar dig tjommen

Eftersom att tjuvlyssna hör till Sveriges vardag skäms jag inte över att jag stod för ett tag sedan o lyssna på ett par andregenerationens invandrare som prata. Deras samtal var ointressant men de väckte min nyfikenhet igen på något som jag har grubblat på tidigare. Uttrycket "jag svär kompis". Jag och som nog 99,99% av alla som kan lite svenska förstår ju att uttrycket betyder "jag lovar dig" men jag kan ändå inte köpa varför ordet kompis ska vara med. Är det osäkerhet på vänskapen som behöver bekräftelse varje gång? Å kan det inte bli lite fel om personen man lovar inte är ens kompis?

 

Jag skall genomföra ett litet experiment. Att försöka att använda detta uttryck varje gång jag normalt fall skulle säga "jag lovar dig". Kommer noga se hur dessa okända/icke-kompisar till mig reagerar o rapporterar det senare i bloggen. Man vet aldrig, kanske skaffar mig massa nya vänner. ;)

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Micke

…är ett namn som betyder gudomlighet, kärlek och närhet. Grekiska gudar följde alltid den store Mickes lagar till hundra och vilket kunde bestraffa sig vid avvikelser. Latin: MickesVerklusGalus har givet mig förkortningen och betyget MVG vilket jag är stolt över. (All denna information är tagen från en säker källa men sprid inte den för jag kan ha "bräddat" det lite)